Népliget

projekt hivatalos neve: A Népliget ökológiai alapokon nyugvó folyamatalapú megújítása
helyszín: Budapest
tervezés kezdete/kivitelezés: 2023
területnagyság: 129 ha
tájépítész tervezők: Kovács Árpád, Szohr Gábor, Tihanyi Dominika, Németh Nikolett, Cseh Noémi
szakági tervezők: Varga Noémi – Numbernow
látványtervek: Máté
A Népliget megújítási koncepciója szimbolikus. Tükrözi az európai városok felelősségvállalását a tekintetben, hogy olyan demokratikusterek létrejöttét segítse elő, melyek támogatják a társadalom demokratikus jogait, valamint a személyes fejlődést és a tudáshoz/tanuláshoz való hozzáféréslehetőségét.


A Népliget megújítási koncepciója szimbolikus. Tükrözi az európai városok felelősségvállalását a tekintetben, hogy olyan demokratikusterek létrejöttét segítse elő, melyek támogatják a társadalom demokratikus jogait, valamint a személyes fejlődést és a tudáshoz/tanuláshoz való hozzáféréslehetőségét. A Népliget parkjának és a benne létrejövő intézmények 21. századimegújításának legfőbb célja, mint a nép ligete: olyan edukációs térlétrehozása, mely a 21. századi létben segíti a tájékozódást a természetismeret, a tudományok, a kultúra és az egészséges életmód terén.
A pályázat Budapest legnagyobb történeti parkjának, a Népliget ökológiai alapokon nyugvó folyamatalapú megújításának lehetőségét vizsgálja. A park jelenlegi alulhasználtsága összefügg a park méretével és a benne megszűnő funkciók, valamint a nagyarányú közvetlenlakóterület hiányából fakadó/adódó elhagyatottság érzetével, melynek eredményeképpen a Népliget az emberek mentális térképéről leesve egy félelmetes, biztonság nélküli no-go parkként van jelen. Fő cél, hogy a Népliget visszakerüljön a városlakók mentális térképére, aminek alapja a park önállóidentitásának kialakítása. A Népliget összetett problematikája túlmutat önmagán, és a klasszikustájépítészet eszközendszerén. A park pusztán fizikai megújítása helyett összetett ökológiai, társadalmi, kulturális és gazdasági rendszerekben gondolkodó stratégiai megújításra van szükség. A fenntarthatóságot előtérbe helyezve a megújításkiindulópontja a meglévő adottságok megfelelő mértékű felhasználása és atermészeti közeg megőrzése. Ezt a jelenlévő karakterjegyek különfélerétegződéseire építve, - történeti rétegek és a rárakódott természeti rétegek megtartásával, azoknak jobb artikulálásával, ill. továbbgondolásával érhetjük el.
Ezt egészítik ki a kortárs beavatkozások rétegei: az önálló identitást szemelőtt tartó, minden szakaszában és léptékében arányos, innovatív, folyamatos ésmenedzselt ökológiai, kulturális és társadalmi (a részvételt és a tanulástösztönző) fejlesztések sora. Ezen rétegződések összessége garantálhatja aNépliget Brand kialakulását, mely egyben biztosítja a folyamat mindenszakaszában annak Budapest mentális térképre való feljutásának lehetőségét. ANépliget önálló identitását egyfelől a városi parkerdő hangulat, másfelől azöncélú látványelemeken túlmutató belső tartalma adja.
Ennek megfelelően a Népliget, mint a 21. század edukációsparkja kerül definilálásra, amely egy ökológiailag és gazdaságilag önfenntartórendszer, és a városlakókat a 21. század kihívásaiban, a klímaváltozás okoztaéletmódbeli változásaiban segíti. Ennek megfelelően a megújítás alapját akövetkező ökológiai szempontok adják: a természettől tanulás, környezeti etika,edukáció alapú fejlesztés, folyamatalapú megújítás elvei. Ez az útgarantálhatja azt, hogy a hét minden napján szokássá váljon aNépligetbe járni, és az élettel telivé váljon, nem csak az új felújítottállapotában, hanem az odavezető folyamat ideje során végig, ahol a park mindenpontján a „Népligetben vagyok” egyedi érzése nyilvánul meg. A jelenlegigazdasági helyzetben megállapítható, hogy szinte csak ez az egy út járható: akis költségvetéssel járó, a civil szférát is bevonó kisléptékű, a jelenlegiadottságokra építő beavatkozásokra, ahol az együttműködő partnerek folyamatábanteremtik meg a finanszírozási lehetőségeket.






